(ή αλλιώς: γιατί το μέλλον αργεί μία ώρα, περιμένει στο γκισέ και θέλει χαρτί υπογεγραμμένο)
Κάποτε, σε ένα μακρινό βασίλειο που λεγόταν Ελληνικό
Δημόσιο, οι πολίτες ονειρεύτηκαν τεχνητή νοημοσύνη να τους εξυπηρετεί στα ΚΕΠ,
στους δήμους, ακόμα και στις εφορίες. Όχι γιατί βαρέθηκαν τις ουρές – αυτές
ήταν δεδομένες όπως οι κατσαρίδες τον Αύγουστο – αλλά γιατί ήθελαν επιτέλους
κάτι να δουλεύει γρήγορα. Ή τουλάχιστον, να απαντάει.
Μπήκε λοιπόν η μαγική λέξη "ψηφιακός
μετασχηματισμός". Έγιναν παρουσιάσεις, συνεντεύξεις, χειροκροτήματα.
Εμφανίστηκαν πλατφόρμες με τίτλους που θυμίζουν projects μαθητών της Β’ Λυκείου
– «myGov», «gov.gr», «Ψηφιακή Μέριμνα», «Δημόσια Διοίκηση 4.0», και πρόσφατα το
νέο... “AI chatbot”. Ήρθε λέει για να απαντά στους πολίτες.
🤖 Ερωτήσεις πολιτών προς
το AI Δημόσιο:
– Πότε θα μου βγει η σύνταξη;
– Πού πήγε η δήλωσή μου;
– Πώς μπορώ να διορθώσω τον ΕΝΦΙΑ;
– Τι κάνω όταν χάσω τον Κωδικό Ερμής, το κλειδάριθμο του Taxis και την υπομονή
μου;
Το bot, ρομποτικό και γεμάτο κατανόηση, απαντάει:
«Για το αίτημά σας μπορείτε να απευθυνθείτε στη Γραμμή
Δημότη στο τηλέφωνο 213....»
Και ξανά πάλι στον άνθρωπο. Το AI έγινε ένα ακόμα μενού
πριν τον υπάλληλο. Ένα φίλτρο γραφειοκρατικής απορρόφησης. Ούτε καν
chatbot. Chatbotούλης.
🗂️ Ιστορία από το ΔΗΜΟΣΙΟ
για γερά νεύρα
Ο μάγκας ο makis, κάποτε διαχειριστής του IRIS – λογισμικού
διαχείρισης εγγράφων – το έζησε αλλιώς. Όλοι οι υπάλληλοι εκπαιδεύτηκαν, έμαθαν
να δουλεύουν ηλεκτρονικά. Ο στόχος ήταν η κατάργηση του χαρτιού.
Το αποτέλεσμα;
Τα έστελναν μέσω IRIS ΚΑΙ τα τύπωναν και σε χαρτί.
Γιατί έτσι. Γιατί «μη γίνει καμιά στραβή». Γιατί αν δεν έχει
υπογραφή με στυλό... «δεν πιάνει».
🧠 AI στο Δημόσιο: Χαρτί,
μελάνι και φαντασία
Αν περιμένατε η AI να φέρει επανάσταση στη δημόσια διοίκηση,
μάλλον δεν θυμάστε το "συντονιστικό γραφείο καινοτομίας" που ήθελε
φαξ για να σου δώσει οδηγίες για το gov.gr.
Ήρθαν, λέει, τα «έξυπνα συστήματα», αλλά ο κόσμος ακόμα
τρέχει με φωτοτυπίες, χειρόγραφες αιτήσεις και πιστοποιητικά γέννησης για...
αλλαγή διεύθυνσης.
Και όταν ρωτάς «γιατί;», η απάντηση είναι πάντα η ίδια:
"Έτσι το σύστημα. Δεν έχει ενημερωθεί ακόμα."
Δηλαδή μια AI που περιμένει fax. Μια «έξυπνη» υποδομή
που κάνει refresh το 2010. Το μέλλον υπάρχει... αλλά μόνο σε αρχείο
PowerPoint.
📢 Τι μας φταίει; Το
εργαλείο ή το μυαλό;
Όπως λέει κι η φάση:
Ένας άνθρωπος κρατάει μαχαίρι και κόβει ψωμί. Αν κόψει το
χέρι του, δεν φταίει το μαχαίρι.
Το ίδιο και η AI. Το θέμα δεν είναι η τεχνητή νοημοσύνη.
Το θέμα είναι ποιος τη χειρίζεται. Ποιος τη φτιάχνει. Ποιος την «εκπαιδεύει».
Και φυσικά, ποιος την πουλάει με 500.000 ευρώ ως “pilot project”.
💬 Κλείσιμο, γιατί έχουμε
και δουλειές:
Το AI στο Δημόσιο δεν είναι ακόμα chatbot. Είναι διακοσμητικό
σε διαφάνειες συνεδρίων. Είναι δικαιολογία για αναθέσεις. Είναι βιτρίνα. Κι αν
δεν αλλάξει νοοτροπία, θα είναι απλώς... ένα ακόμα κουμπί που δεν δουλεύει.
Και στο μεταξύ, για απαντήσεις, επικοινωνείτε με την
υποδιεύθυνση ψηφιακής καινοτομίας του Δήμου... Δευτέρα έως Πέμπτη... 9 με 1... εκτός
εορτών.
🔵 [Το AI στο Δημόσιο
είναι ο ΠΑΣΟΚος υπάλληλος του μέλλοντος. Χαμογελά, δεν απαντά, και σου δίνει
λάθος χαρτί.]
0 Σχόλια
- Προσπαθήστε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες!
- Μη προσβάλλετε τη Σελίδα με άσχετα για το περιεχόμενο σχόλια!
- Μη κατευθύνετε τα σχόλια στις δικές σας Σελίδες!(Δε σημαίνει πως χρειάζεται να γράφετε ανώνυμα, εκτός αν υπάρχει κάποιος λόγος)
- Ο κάθε αναγνώστης σχολιαστής έχει την απόλυτη ευθύνη για αυτά που γράφει.