Ο μεγάλος περίπατος που έγινε ο εφιάλτης στο δρόμο με τους "κώνους"

"Μεγάλος Περίπατος" ονομάστηκε το όραμα του Δημάρχου της Αθήνας Κώστα Μπακογιάννη, για το κέντρο της Αθήνας, αλλά εξελίχθηκε από την πρώτη μέρα κιόλας σε εφιάλτη για τους οδηγούς που κυκλοφορούν στους δρόμους του κέντρου.
Προφανώς είναι ένα βιαστικό σχέδιο του κ. Μπακογιάννη και μιας μερίδας συγκοινωνιολόγων, φίλων του Δημάρχου, που εμπνεύστηκαν το όλο εγχείρημα.
 

Οι λωρίδες που είναι διαθέσιμες για τα ΙΧ και τα λεωφορεία είναι πλέον δύο, καθώς οι υπόλοιπες έχουν αρχίσει να μετατρέπονται σε πεζόδρομο και ποδηλατόδρομο, στα πλαίσια του "Μεγάλου Περιπάτου της Αθήνας".

Κατά μήκος της Πανεπιστημίου, έχουν τοποθετηθεί κώνοι προκειμένου οι οδηγοί να μην περνάνε στις λωρίδες στις οποίες έχουν ξεκινήσει οι εργασίες για τη μετατροπή τους, ενώ ούτε τα λεωφορεία πλησιάζουν στην δεξιά πλευρά του δρόμου όπου βρίσκονται οι στάσεις.

 
«Υπάρχει ένα σοβαρό θεσμικό θέμα διαδικασίας. Αν το Σχέδιο Βιώσιμης Αστικής Κινητικότητας (ΣΒΑΚ) δεν λέει ξεκάθαρα για τον συγκεκριμένο Μεγάλο Περίπατο, πρόκειται για ένα ουρανοκατέβατο σχέδιο χωρίς καμία στρατηγική. Αυτό που βλέπουμε είναι μια συρραφή προτάσεων χωρίς τεκμηρίωση», επισημαίνει ο Κοσμάς Αναγνωστόπουλος, συγκοινωνιολόγος και πολεοδόμος, ιδρυτής του δικτύου Civinet για τη Βιώσιμη Κινητικότητα.
Οπως εξηγεί ο ίδιος: «Για να γίνουν τροποποιήσεις στο οδικό δίκτυο χρειάζονται κυκλοφοριακές μελέτες, οι οποίες πλέον από όλα τα χρηματοδοτικά προγράμματα της Ε.Ε. απαιτείται να έχουν ΣΒΑΚ. Για όλα αυτά απαιτείται συζήτηση και γνωμοδότηση από όλους τους αρμόδιους φορείς: Περιφέρεια, ΟΑΣΑ, Αποκεντρωμένη Διοίκηση, ΟΤΑ, κανονικά και η Τροχαία, Πυροσβεστική και ΕΚΑΒ και μια σειρά από επαγγελματικούς και κοινωνικούς φορείς. Τίποτα από όλα αυτά δεν έχει γίνει.
Η μελέτη της ομάδας του ΕΜΠ δεν είναι δημοσίως αναρτημένη, είναι ένα ερευνητικό πρόγραμμα που βαφτίστηκε μελέτη».

«Πρόκειται για έναν περίπατο που αφορά το γύρω-γύρω όλοι, που δεν θα εξυπηρετήσει χιλιάδες άλλες μετακινήσεις. Είναι μια παρέμβαση βιτρίνας που δεν θα αλλάξει τη ζωή στην πόλη, και ως φανατικός ποδηλάτης σας λέω ότι δεν έχουν καμία πρόβλεψη για ουσιαστικό δίκτυο ποδηλατόδρομων εκτός κέντρου», θεωρεί ο συγκοινωνιολόγος Κοσμάς Αναγνωστόπουλος.

Οι πεζόδρομοι και οι ποδηλατόδρομοι από μόνοι τους δεν αρκούν. Κάθε φορά που παίρνουμε ένα κυκλοφοριακό μέτρο, έχουμε μια σειρά από άλλα πράγματα στην πόλη, τα οποία κανένας δεν τα παίρνει υπόψη. Χωρίς αναβάθμιση των μέσων μαζικής μεταφοράς (κυρίως των λεωφορείων) όλα τ’ άλλα θα κάνουν τη ζωή πολλών ανθρώπων πιο δύσκολη. Πέρα από κυκλοφοριακές μελέτες (χρήσιμες), πού είναι οι άλλες χωρικές έρευνες, οι κοινωνιολογικές, οι οικονομικές; Φοβάμαι ότι όλο το κέντρο θα γίνει μια πλατεία Ειρήνης.

«Πιστέψτε με, το τελευταίο που έχει πρόβλημα στο κέντρο είναι η Πανεπιστημίου και η Αθηνάς», λέει ο πολεοδόμος Αρης Καλαντίδης, που ζει μεταξύ Βερολίνου και Αθήνας. Οπως μας αφηγείται, στο «Schöneberg του Δυτικού Βερολίνου πριν από λίγα χρόνια είχαν δοκιμάσει σε μικρότερη κλίμακα κάτι παρόμοιο, έκαναν ένα αντίστοιχο πείραμα, στένεψαν έναν δρόμο. Μέσα σε έναν χρόνο, το 40% των επιχειρήσεων είχε αντικατασταθεί από καταστήματα εστίασης! Ενας χασάπης που ήταν εκεί 40 χρόνια αναγκάστηκε να φύγει μέσα σε έναν χρόνο. Η εστίαση μπορεί να βγάλει τραπεζάκια έξω, να χρησιμοποιήσει δηλαδή δημόσιο χώρο με πολύ χαμηλό μίσθωμα. Ο δήμος το νοικιάζει σε ασήμαντη τιμή, άρα η εστίαση έχει τη δυνατότητα να διπλασιάσει τον χώρο της, χωρίς να διπλασιάσει την τιμή της. Στο Βερολίνο είχε εμπλακεί στη διαδικασία και μια τοπική μαφία απειλώντας μαγαζάτορες για να τους αναγκάσει να πουλήσουν τα μαγαζιά τους».


Από την πλευρά του ο Σύριζα σχολίασε τον "μεγάλο περίπατο"

<<Η σημερινή εικόνα χάους του κέντρου της Αθήνας, ημέρα έναρξης των πανελλαδικών, αποτελεί ένα καμπανάκι για τους σχεδιασμούς Κυβέρνησης και Δήμου Αθηναίων. Μία παρέμβαση άγνωστων αποτελεσμάτων και συνεπειών προχωράει χωρίς κανέναν ουσιαστικό διάλογο με την κοινωνία και με ελλειπή προετοιμασία.

Το κέντρο της Αθήνας δεν μπορεί να γίνει πεδίο πρόχειρου πειραματισμού σε βάρος κατοίκων, εργαζομένων και επαγγελματιών. Περιμένουμε από την Κυβέρνηση και την Δημοτική Αρχή μεγαλύτερη σοβαρότητα και να παρουσιάσουν το σχέδιο τους:

1. Για την ουσιαστική αναβάθμιση των Μέσων Μαζικής Μεταφοράς

2. Για την προστασία της κατοικίας, του λιανεμπορίου και των επαγγελματιών του κέντρου.

Κανένα φιλόδοξο σχέδιο δεν μπορεί να προχωρήσει χωρίς σεβασμό στην καθημερινότητα των ανθρώπων της Αθήνας>>.


Από την πλευρά του, πάντως, ο δήμαρχος Αθηναίων Κώστας Μπακογιάννης, με ανάρτησή του στο facebook συστήνει στο κοινό να κάνει υπομονή: «Κάθε αρχή είναι δύσκολη, αλλά ποιος θα μπορούσε σήμερα να φανταστεί αλλιώς την Δ. Αρεοπαγίτου, την Απ. Παύλου ή την Ερμού; Ισως χρειαστεί λίγη υπομονή στην αρχή, για να φτάσουμε σε μία Αθήνα που δεν θα αποκλείει κανέναν. Ανοιχτή για όλους».
Οι πρώτες ενδείξεις ωστόσο δεν τον δικαιώνουν. Οπως υπογραμμίζει ο σκηνοθέτης και ανάπηρος ακτιβιστής Αντώνης Ρέλλας, «ο αποκλεισμός από τον σχεδιασμό του “Μεγάλου Περίπατου” για την πολυπληθή κοινωνική ομάδα των αναπήρων και των εμποδιζόμενων προσώπων αποτελεί άλλη μια τρανή απόδειξη της εξιδανίκευσης της κανονικότητας και των θεσμοποιημένων μορφών διάκρισης»
Ο ίδιος αναφέρει πως δεν θα επιτρέπεται η είσοδος στα οχήματα με αναπηρικό σήμα, ενώ επιτρέπεται σε μέλη της κυβέρνησης, υφυπουργούς, γενικούς γραμματείς, σώματα ασφαλείας κτλ. Επιπλέον, λέει ότι δεν υπάρχουν οριοθετημένες θέσεις στάθμευσης για οχήματα αναπήρων, πως τα ΜΜΕ δεν είναι προσβάσιμα ενώ οι ανάπηροι δεν μπορούν να συμμετέχουν στον περίπατο διότι διαμόρφωση με ανεμπόδιστες διαδρομές δεν προβλέπεται.

zouzouni

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια