Σαπιοκάραβα παρατημένα στην τύχη τους ανεβοκαταβαίνουν το Αιγαίο και την Μεσόγειο γεμάτα χιλιάδες λαθρομετανάστες....

Η διάσωση του Ezadeen με 400 μετανάστες από το Ιταλικό ναυτικό ήταν το τελευταίο δράμα μιας εβδομάδας, ενδεικτικής της αλλαγής τακτικής που ακολουθούν τα κυκλώματα: οι δουλέμποροι φαίνεται ότι φορτώνουν το ανθρώπινο φορτίο τους σε σαπιοκάραβα, τα κατευθύνουν προς τον προορισμό και μετά τα εγκαταλείπουν, με κέρδος εκατομμύρια δολάρια την κάθε διαδρομή. Όπως είπε....
και ο εκπρόσωπος του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΙΟΜ) η τακτική αυτή αλλάζει άρδην το παιχνίδι των δουλεμπόρων.

Το Ezadeen βρέθηκε να πλέει 40 μίλια ανοικτά των ακτών, χωρίς καύσιμα και πλήρωμα και με την βοήθεια των Ιταλών ναυτικών της ακτοφυλακής που επιβιβάστηκαν από ελικόπτερο, έφθασε με ασφάλεια στο λιμάνι Corigliano Calabro. «Όταν επικοινωνήσαμε με το πλοίο μας απάντησε μια γυναίκα», είπε ο εκπρόσωπος της ακτοφυλακής, «και μας εξήγησε ότι οι επιβάτες έχουν μείνει μόνοι τους, χωρίς καμία βοήθεια. Το βέβαιο ήταν ότι μεταξύ τους βρίσκονταν παιδιά και γυναίκες σε κατάσταση εγκυμοσύνης».


Δεκάδες γυναικόπεδα ταξίδευαν επι ημέρες στα αμπάρια του Ezadeen

Πρώτες βοήθειες για τους επιβάτες


Πλοία-φαντάσματα κάνουν βόλτες στο Αιγαίο

Το πλοίο - ένα εμπορικό 73 μέτρων - έχει ναυπηγηθεί το 1966 στη Γερμανία, φέρεται να είναι ιδιοκτησίας μιας εταιρείας με έδρα την Τρίπολη του Λιβάνου και συνήθως τα φορτία του ήταν κοπάδια ζώων. Τα αρχεία των κινήσεων του δείχνουν ένα πλοίο-φάντασμα να σουλατσάρει ελεύθερα : έφυγε από το λιμάνι της Ταρσούς, το δεύτερο μεγαλύτερο της Συρίας, την 1η Οκτωβρίου κι άρχισε να κατευθύνεται βόρεια προς τις νότιες ακτές της Τουρκίας και μετά προς τα Κατεχόμενα της Κύπρου, όπου έφθασε στις 2 Νοεμβρίου.

Το πλοίο έφυγε από το λιμάνι της Αμμοχώστου στις 19 Δεκεμβρίου, κινήθηκε ανοικτά της Τουρκίας κι από τις 20 έως τις 27 Δεκεμβρίου σαν να έκανε μια διαδρομή πάνω-κάτω, από Τουρκία προς τα Κατεχόμενα και πίσω. Σύμφωνα με τις συντεταγμένες, που κατέγραψε το Astra Paging- το οποίο παρέχει λογισμικό που παρακολουθεί την πορεία πλοίων με Αυτόματο Σύστημα Αναγνώρισης (AIS)- το Ezadeen στη συνέχεια κινήθηκε σταθερά: στις 29 Δεκεμβρίου πέρασε από τη Ρόδο, στις 30 Δεκεμβρίου ταξιδεύοντας βόρεια της Κρήτης βρέθηκε ανοικτά των Κυθήρων, στις 31 Δεκεμβρίου είχε βγει στο Ιόνιο και έπλεε ανοικτά της Κεφαλονιάς και την 1η Ιανουαρίου εντοπίστηκε από τις Ιταλικές αρχές δυτικά, μερικές δεκάδες μίλια από τον Κότρωνα. Δεν είναι σαφές- σημειώνει ο Guardian- σε ποιο ακριβώς σημείο αυτής της πορείας παρέλαβε τους μετανάστες. Ο υποτιθέμενος προορισμός του, σύμφωνα με το Vesselfinder.com, ήταν το λιμάνι Sète της νότιας Γαλλίας.


Ευτυχία για το τέλος ενός εφιάλτη 

Το ιστορικό του Ezadeen δείχνει ότι είναι ο ορισμός ενός πλοίου -φαντάσματος: έχει αλλάξει όνομα τουλάχιστον επτά φορές από τότε που ναυπηγήθηκε πριν από 48 χρόνια. Επίσημα ο πιο πρόσφατος ιδιοκτήτης του φαίνεται να είναι μια ναυτιλιακή εταιρεία μέ έδρα το Λίβανο, αλλά κάπου στην πορεία τον έλεγχο πρέπει να τον πήρε κύκλωμα δουλεμπόρων. Τα τελευταία τέσσερα χρόνια φέρει σημαία της Σιέρα Λεόνε, αλλά πιο πριν έφερε σημαία Συρίας. Και μέσα σε ένα χρόνο, παρά την ηλικία του, έχει οργώσει τις θάλασσες: από το λιμάνι Midia της Ρουμανίας, στη Βηρυτό, το Ντουμπάι, την Βηρυτό ξανά, στο Αντεν της Υεμένης και στα λιμάνια του Σουέζ και του Πορτ Σάιντ της Αιγύπτου. 

Πέντε εκατομμύρια δολάρια κέρδος το κάθε ταξίδι

Το Ezadeen ήταν το δεύτερο πλοίο μέσα σε τέσσερις ημέρες που βρέθηκε να πλέει στο Ιόνιο, ανοικτά της Ιταλίας, χωρίς καπετάνιο, μετά το φορτηγό Blue Sky M, με σημαία Μολδαβίας, που ανήκε σε Ρουμάνους ή μπορεί και σε Σύρους και το οποίο πριν μερικούς μήνες,σύμφωνα με το BBC, σε έλεγχο είχε κριθεί ακατάλληλο και μη ασφαλές.

Συνολικά, λοιπόν, πάνω από 1.300 μετανάστες αφέθηκαν στην τύχη τους, με πολλές πιθανότητες να βρουν τραγικό θάνατο σε θάλασσες που έπνεαν άνεμοι 7 και 8 μποφόρ. 

«Τα πλοία αυτά δεν είναι πλέον αξιόπλοα και προορίζονται για παλιοσίδερα», εξηγεί ο διοικητής της ιταλικής ακτοφυλακής Τζιοβάνι Πετορίνο. «Τα κυκλώματα τα αγοράζουν για 100-150 δολάρια και μετά τα «γεμίζουν» με πρόσφυγες, κυρίως Σύρους, που πληρώνουν ο καθένας έως 6.000 δολάρια για να κάνουν το ταξίδι, από τις τουρκικές ακτές μέχρι την Ευρώπη. Δηλαδή βάζουν στην τσέπη μπορεί και 5 εκατομμύρια δολάρια το κάθε ταξίδι. Επομένως δεν διστάζουν καθόλου να εγκαταλείψουν το άχρηστο κατά τα άλλα πλοίο τους, δεδομένου του μεγάλου περιθώριου κέρδους. Το στοίχημα γι αυτούς είναι να μην συλληφθούν».

«Στοίχημα» με τις ζωές των προσφύγων

Παρά τον τερματισμό, το περασμένο φθινόπωρο, της ιταλικής επιχείρησης διάσωσης Mare Nostrum, οι δουλέμποροι εξακολουθούν να βρίσκουν τρόπους να στέλνουν τους μετανάστες κοντά στις ιταλικές ακτές αναγκάζοντας την ακτοφυλακή να σπεύσει να τους σώσει.

Από 1.000 έως 6.000 δολάρια το κεφάλι ζητάνε οι δουλέμποροι από τους πρόσφυγες 

Το σύστημα που αντικατέστησε το Mare Nostrum - το πρόγραμμα της Ευρωπαϊκής Frontex, με την ονομασία Triton -δεν έχει στόχο τον εντοπισμό και την διάσωση εν πλω μεταναστών, αλλά τον έγκαιρο εντοπισμό των πλοίων που τα μεταφέρουν, έτσι ώστε να απωθούνται πριν φθάσουν στις ιταλικές θάλασσες. Αλλά το πρόγραμμα Triton αποδεικνύεται περίτρανα αναποτελεσματικό.

Οι μεν πρόσφυγες είναι τόσο απελπισμένοι που είναι πρόθυμοι να παίξουν τη ζωή τους κορώνα- γράμματα μέσα στο καταχείμωνο. Οι δε δουλέμποροι, όπως επισημαίνει και ο εκπρόσωπος του Διεθνούς Οργανισμού Μετανάστευσης (ΙΟΜ), Λέοναρντ Ντόιλ, βρήκαν τρόπο να παρακάμψουν το νέο ευρωπαϊκό «τείχος»: δηλώνουν ψεύτικους προορισμούς και χρησιμοποιούν «νόμιμα» σκαριά, παλιά και άχρηστα που αξίζει να τα θυσιάσουν για να εισπράξουν κόμιστρα απόγνωσης, χιλιάδων δολαρίων το κεφάλι. «Είναι σαν να βάζουν στοίχημα με διακύβευμα τις ζωές ευάλωτων ανθρώπων που προσπαθούν να γλυτώσουν από τον πόλεμο», λέει ο Ντόιλ. «Σαν να βάζουν στοίχημα εάν κάποιος θα προσπαθήσει να σώσει τους επιβάτες, αν και γνωρίζουν εκ των προτέρων ότι η Ιταλική ακτοφυλακή είναι υποχρεωμένη να παρέμβει». 

Ένας Αιγύπτιος πλοιοκτήτης, που ακούει στο ψευδώνυμο Αμπού Χαλίντ κι εμπλέκεται σε δουλεμπόριο, είπε στον Guardian ότι  έχει «συνεργάτες» που χρησιμοποιούν παρόμοιες τακτικές, αφήνοντας συχνά τα σκαριά τους στα χέρια μη εκπαιδευμένων «βοηθών», οι οποίοι «δεν ξέρουν πως να τα κουμαντάρουν. [... ] Κάποιος άλλος ανάβει την μηχανή για λογαριασμό τους και μετά ακολουθούν την προδιαγεγραμμένη πορεία στο GPS. Tο GPS είναι ο καπετάνιος. Εάν η θάλασσα αγριέψει, δεν ξέρουν τι να κάνουν και συνεχίζουν στην ίδια πορεία».

Σύμφωνα με την Υπηρεσία του ΟΗΕ για τους Πρόσφυγες, περισσότεροι από 207.000 μετανάστες διέσχισαν την Μεσόγειο τους τελευταίους 12 μήνες, δηλαδή τρεις φορές περισσότεροι από ότι την προηγούμενη χρονιά-ρεκόρ,  που ήταν το 2011, όταν μαινόταν ο εμφύλιος στη Λιβύη. Τότε οι περισσότεροι έφθαναν από τις βόρειες ακτές της Αφρικής. Τώρα, με τον πόλεμο να μαίνεται στη Συρία, η δημοφιλής αφετηρία- και επομένως και τα λιμάνια των δουλεμπόρων- είναι η Τουρκία. Κι από εκεί, διασχίζοντας τις Ελληνικές θάλασσες, έχουν προορισμό πάλι την Ιταλία. 
efsyn.gr/
Share on Google Plus

About zouzouni zou

This is a short description in the author block about the author. You edit it by entering text in the "Biographical Info" field in the user admin panel.
    Blogger Comment
    Facebook Comment

0 σχόλια:

Δημοσίευση σχολίου

- Προσπαθήστε να γράφετε με Ελληνικούς χαρακτήρες!
- Μη προσβάλλετε τη Σελίδα με άσχετα για το περιεχόμενο σχόλια!
- Μη κατευθύνετε τα σχόλια στις δικές σας Σελίδες!(Δε σημαίνει πως χρειάζεται να γράφετε ανώνυμα, εκτός αν υπάρχει κάποιος λόγος)
- Ο κάθε αναγνώστης σχολιαστής έχει την απόλυτη ευθύνη για αυτά που γράφει.

LinkWithin

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...