Κωστής Χατζηδάκης: Καμία αύξηση στα εισιτήρια των Αστικών Συγκοινωνιών.



Το ζήτημα των συγκοινωνιών εν γένει, είναι κομβικής σημασίας .
Διότι σε κάθε περίπτωση, αφορά.... άμεσα τη ζωή όλων μας.
Σε ό,τι μάλιστα έχει να κάνει με τις αστικές συγκοινωνίες και για να δώσουμε μια τάξη μεγέθους, μόνον στην Αθήνα και τη Θεσσαλονίκη, μεταφέρονται  αντίστοιχα, περίπου 2,2 εκ. και 500.000 επιβάτες καθημερινά.

Περαιτέρω, είναι γνωστό....
το πόσο επηρεάζουν οι αστικές συγκοινωνίες την οικονομία, το περιβάλλον, την αποδοτικότητα της εργασίας και φυσικά την ποιότητα ζωής των πολιτών.
Δυστυχώς, οι σημερινές οικονομικές συνθήκες είναι εξόχως δυσχερείς, αλλά πραγματικά προσπαθούμε για το καλύτερο δυνατόν.
Προσπαθούμε καθημερινά για τη βελτίωση της ποιότητας σε όλο το φάσμα των αστικών συγκοινωνιών.
Όπως, λοιπόν, γνωρίζετε ήδη από τον Αύγουστο , εμείς, στο Υπουργείο Ανάπτυξης και Υποδομών, έχουμε ανακοινώσει συγκεκριμένα χρονοδιαγράμματα.

Άμεσα συνδεδεμένη με τους στόχους αυτούς είναι και η προώθηση των έργωνυποδομής για τις αστικές συγκοινωνίες:
Καταρχάς, ως προς το Μετρό, οι εργασίες που είχαν παγώσει, συνεχίζονται πλέον κανονικά.
Επτά νέοι σταθμοί πρόκειται να λειτουργήσουν εντός των επομένων μηνών, αναβαθμίζοντας την ποιότητα ζωής σε πολλές περιοχές της Αττικής.
Και συγκεκριμένα:
Για το  Μετρό της Αθήνας.
Η επέκταση προς Ανθούπολη αναμένεται να ολοκληρωθεί τον Απρίλιο , ενώ η επέκταση προς Ελληνικό τον Ιούλιο.
Επίσης, ο σταθμός του Χαϊδαρίου (Αγία Μαρίνα), που είναι στη «μπλε γραμμή»,  θα δοθεί σε λειτουργία τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Τα έργα αυτά, είναι συνολικού προϋπολογισμού περίπου 700 εκ. ευρώ και θα εξυπηρετούν καθημερινά 160.000 επιβάτες.

Θέλω να σημειώσω χαρακτηριστικά πως ο χρόνος μετάβασης πλέον από το Ελληνικό προς το Σύνταγμα θα είναι μόλις 14 λεπτά, όταν με το αυτοκίνητο σε ώρα αιχμής μπορεί να χρειασθεί ο 3πλάσιος χρόνος!
Για τη γραμμή τρία τώρα, η επέκταση Χαϊδάρι (Αγία Μαρίνα) – Πειραιάς, αναμένεται να ολοκληρωθεί το 2017 και οι πρόδρομες εργασίες είναι ήδη σε εξέλιξη.
Σχετικά, επίσης, με το Μετρό Θεσσαλονίκης.
Καταβάλουμε τεράστια προσπάθεια για να αντιμετωπίσουμε τα προβλήματα  ρευστότητας του αναδόχου.
Παρακολουθούμε το έργο σε καθημερινή βάση για να το κρατήσουμε ζωντανό και να ολοκληρωθεί το ταχύτερο, με βάση τα χρονοδιαγράμματα που έχει ανακοινώσει ο Γενικός Γραμματεάς Δημοσίων Έργων.

Τέλος, το έργο της  επέκτασης του Τραμ από το Νέο Φάληρο στον Πειραιά:
Η σύμβαση θα υπογραφεί την επόμενη εβδομάδα.
Προβλέπει την ύπαρξη 12 νέων στάσεων, εξυπηρετώντας και το λιμάνι.
Το έργο είναι προϋπολογισμού 92 εκ. ευρώ και η κατασκευή του ξεκινά με το νέο έτος.
Προβλέπεται να ολοκληρωθεί το Δεκέμβριο του 2014.
Εκτός, όμως από τα έργα προωθείται παράλληλα και ο συνολικός επανασχεδιασμός του συγκοινωνιακού έργου:

Ειδικότερα, θέλω να σας ενημερώσω πως οι νέες διοικήσεις των φορέων, υπό την επίβλεψη του ΟΑΣΑ, έχουν ήδη λάβει τη σχετική εντολή .
Η Γενική Γραμματεία Μεταφορών έχει ήδη αρχίσει , σε συνεργασία με τη διαχειριστική αρχή τις διαδικασίες για την προκήρυξη των σχετικών μελετών.

Ο ανασχεδιασμός αυτός είναι απαραίτητος τόσο λόγω των επεκτάσεων του μετρό και του τραμ, αλλά και λόγω της ανάγκης προσαρμογής στις νέες συνθήκες .
Έχοντας λοιπόν αυτά ως δεδομένα, επιτρέψτε μου τώρα να αναφερθώ στις τέσσερις συγκεκριμένες πρωτοβουλίες του Υπουργείου:
Η πρώτη πρωτοβουλία μας αφορά την εισιτηριοδιαφυγή.
Στόχοι μας είναι τρεις:

Πρώτον, η τήρηση του νόμου. Στη δημοκρατία οι νόμοι πρέπει να τηρούνται.
Και ειδικότερα: δεν είναι δυνατόν κάποιοι πολίτες να επιβαρύνονται ως επιβάτες και ως φορολογούμενοι και κάποιοι άλλοι να  επωφελούνται εις βάρος τους.

Δεύτερον, η βιωσιμότητα των φορέων των συγκοινωνιών.
Προσπαθούμε να αντιμετωπίσουμε τα ελλείμματα.
Και να διασφαλίσουμε πως θα υπάρχουν τα αναγκαία έσοδα, για να μπορούμε να προσφέρουμε ποιοτικές υπηρεσίες.

Τρίτον, η αποφυγή των αυξήσεων στα κόμιστρα.
Έτσι ώστε με την αντιμετώπιση της εισιτηριοδιαφυγής, να μην αυξηθούν οι τιμές των εισιτηρίων, όπως το Φεβρουάριο του 2012, είχε αρχικώς προβλεφθεί.
Θέσαμε, λοιπόν, ήδη από τον Αύγουστο έναν στόχο για να αποφευχθεί η αύξηση: τον περιορισμό της εισιτηριοδιαφυγής κατά 50%.
Η δράση μας ξεκίνησε στα τέλη Σεπτεμβρίου.
Αρχικώς, με τηλεοπτικό σποτ που καλέσαμε τους επιβάτες να κατανοήσουν τη σημασία που έχει να ακυρώνουν το εισιτήριο τους και να συμβάλουν στον περιορισμό αυτού του φαινομένου.

Οι πολίτες ανταποκρίθηκαν και τους καλούμε να συνεχίσουν να ανταποκρίνονται.
Περαιτέρω, με βάση τα μέτρα που είχαμε ανακοινώσει, εντείναμε τους ελέγχους σε όλα τα μέσα.
Επί καθημερινής βάσεως και σε όλες τις ώρες λειτουργίας.
Λαμβάνοντας υπόψη, λοιπόν,  τα στοιχεία μας , φαίνεται πως ο στόχος μας για το 2012, θα επιτευχθεί.
Συγκεκριμένα, ο Οκτώβρης του 2012 ήταν ο πρώτος μήνας που είχαμε αύξηση των πωλήσεων και μάλιστα κατά 12%.
Ενώ μέχρι τότε είχαμε μόνον μειώσεις.
Αντιστοίχως, κατά το Νοέμβριο -εάν αφαιρέσουμε τις έξι, 24ωρες απεργίες που έγιναν σε μέρες αιχμής-  η αύξηση πωλήσεων υπολογίζεται κατά 4,7% .

Και είναι ο δεύτερος μήνας του 2012 που -για τις εβδομάδες χωρίς απεργία- παρουσιάζει θετικό πρόσημο, σε σχέση με τον αντίστοιχο του 2011.
Πράγμα που επιβεβαιώνει την αποτελεσματικότητα  των ελέγχων και την ανάγκη συνέχισης και διεύρυνσής τους.
Πληροφοριακά, επίσης, σε διάστημα 10 εβδομάδων ελέγχου βεβαιώθηκαν 10.295 πρόστιμα αξίας 815.000 € περίπου.
Όμως, ο έλεγχος, ως προς τα πρόστιμα, δεν γίνεται για εισπρακτικούς λόγους. Αυτό είναι δευτερεύον ζήτημα.
Γίνεται για να περιορισθεί  κυρίως προληπτικά η εισιτηριοδιαφυγή.
Το θέμα είναι να αυξηθούν οι πωλήσεις.

Με βάση αυτά τα θετικά στοιχεία, λοιπόν,  δεν πρόκειται να  γίνει αύξηση τον Μάρτιο.
Και συνεχίζουμε την προσπάθεια έτσι ώστε τον Οκτώβριο του  2013, όπου μετατέθηκε η επαναξιολόγηση, να έχουμε περιορίσει τόσο τα ελλείμματα, ώστε ούτε και τότε να απαιτηθεί αύξηση.
Αντιλαμβάνεσθε ότι οι εκπρόσωποι της Ε.Ε, του ΔΝΤ και της ΕΚΤ πείσθηκαν ότι η προσπάθεια μας μπορεί να αποδώσει.
Για το λόγο αυτό πρέπει πολίτες και πολιτεία να συνεργασθούμε ακόμα  περισσότερο.
Στοπλαίσιοαυτό,λοιπόν,ωςΥπουργείοεισάγουμετρίανέαμέτρα:
Αφενός τροποποιούμε την πολιτική είσπραξης προστίμων. Εάν το πρόστιμο πληρώνεται άμεσα ή εντός 10 ημερών, τότε θα καταβάλλεται μόνον το 50% της αξίας του.
Αφετέρου ενισχύουμε το προσωπικό ελέγχου με αναδιάταξη των Οργανογραμμάτων της ΟΣΥ και της ΣΤΑΣΥ. Δηλαδή, σημαντικό μέρος του προσωπικού θα φύγει από τα γραφεία και θα μετακινηθεί στην πώληση και των έλεγχο των εισιτηρίων.
Και τέλος, εισάγουμε, το πολλαπλό εισιτήριο στις αμέσως επόμενες εβδομάδες, για τις περισσότερες κατηγορίες κομίστρων.

Συγκεκριμένα, σε μία δεσμίδα 11 εισιτηρίων,  ο επιβάτης θα πληρώνει για την αξία μόνον των δέκα.
Και τα εισιτήρια θα είναι διαφορετικού χρώματος για να μη μπορεί κάποιος να κερδοσκοπήσει μεταπωλώντας ένα προς ένα.
Με αυτόν τον τρόπο ανταμείβουμε τους συνεπείς επιβάτες που πληρώνουν κανονικά το εισιτήριό τους, δίνοντας ένα επιπλέον κίνητρο κατά της εισιτηριοδιαφυγής.
Παράλληλα, μέσω της προαγοράς, επιχειρούμε να βελτιώσουμε τη ρευστότητα των εταιριών του Ομίλου.

Η δεύτερη πρωτοβουλία μας είναι το ηλεκτρονικό εισιτήριο:
Και συνδέεται και με την προηγούμενη.
Πρόκειται, για την ακρίβεια,  για ένα ολοκληρωμένο σύστημα, το οποίο υπενθυμίζω πως θα έχει, τα εξής χαρακτηριστικά:
Θα διαθέτει αυτόματες πύλες εισόδου- εξόδου, τις λεγόμενες «μπάρες»,  ενώ τα χάρτινα εισιτήρια και οι κάρτες απεριορίστων διαδρομών θα αντικατασταθούν σταδιακά από ηλεκτρονικές κάρτες.
Έτσι, οι συναλλαγές θα γίνουν ευκολότερες.
Καθώς η «φόρτιση» με μονάδες θα γίνεται  ακόμη και μέσω ίντερνετ, κινητού ή πιστωτικής/ χρεωστικής κάρτας

Επιπλέον, ο ΟΑΣΑ θα έχει πλήρη εικόνα για το συγκοινωνιακό έργο από τις ηλεκτρονικές καταχωρήσεις του συστήματος πώλησης και οικονομικής διαχείρισης.
Πράγμα που θα διευκολύνει το συνολικό του σχεδιασμό.
Ο συνολικός προϋπολογισμός είναι της τάξης των 82 εκ. ευρώ.
Θα γίνει με ΣΔΙΤ και συγχρηματοδότηση από το ΕΣΠΑ.
Αυτό, λοιπόν, που θέλω να τονίσω σήμερα είναι ότι αυτήν την εβδομάδα, θα γίνει η έγκριση των τευχών από την Ειδική Γραμματεία ΣΔΙΤ.
Έτσι περνάμε στην τελική φάση με τους ήδη επιλεγμένους υποψηφίους και προβλέπουμε πως θα υπάρχει ανάδοχος τον προσεχή Ιούνιο.
Το έργο θα παραδίδεται σταδιακά σε χρήση από το 2014.
Υπενθυμίζω πως το ηλεκτρονικό εισιτήριο είναι συμπληρωματικό με το έργο της Τηλεματικής, που εκσυγχρονίζει και αυτό από την πλευρά του, τις αστικές συγκοινωνίες.

Η τρίτη πρωτοβουλία μας, σχετίζεται με την πιστοποίηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών:
Η πιστοποίηση θα γίνει για πρώτη φορά στην Ελλάδα, με βάση το
Πρότυπο ΕΝ 13816, όπως λέγεται, που εφαρμόζεται στις περισσότερες ευρωπαϊκές χώρες.
Στόχος είναι η αξιολόγηση των συγκοινωνιακών υπηρεσιών από φορείς ανεξάρτητους, που δεν θα συνδέονται με το εποπτεύον Υπουργείο και τους συγκοινωνιακούς παρόχους.
Βασίζεται σε μία σειρά από κριτήρια όπως η εξυπηρέτηση πελατών, η ασφάλεια, η παροχή πληροφοριών στο κοινό κ.α.

Σχετικά με τη ΣΤΑΣΥ, η πιστοποίηση αφορά καταρχάς την υπηρεσία εκδοτηρίων εισιτηρίων και έχει ήδη ξεκινήσει ο σχεδιασμός του.
Μέσω των σχετικών μετρήσεων και ερευνών, θα καταγραφεί η υφιστάμενη κατάσταση με σκοπό:
να επιλυθούν τα προβλήματα των επιβατών,
να αξιοποιηθεί καλύτερα το ανθρώπινο δυναμικό των φορέων
και να αντιμετωπισθεί η εισιτηριοδιαφυγή.
Η πρώτη φάση του έργου θα ολοκληρωθεί εντός τριών μηνών από σήμερα, ενώ συνολικά το έργο θα ολοκληρωθεί μέχρι Σεπτέμβριο το αργότερο.
Παρόμοιο πρόγραμμα θα εφαρμοσθεί και στην ΟΣΥ.
Επίσης, θέλω να συμπληρώσω μία ακόμη δράση μας, αφορά την πιστοποίηση σε θέματα οδικής ασφάλειας.
Διότι, με 1091 νεκρούς από τροχαία,  για το έτος 2011, οφείλουμε να λάβουμε αποτελεσματικά μέτρα.

Στο πλαίσιο αυτό, προωθούμε την εφαρμογή του διεθνούς Προτύπου  ISO 39001:2012, όπως λέγεται, για τα Συστήματα Διαχείρισης στην Οδική Ασφάλεια.
Το πρότυπο βοηθά τους εμπλεκόμενους οργανισμούς  του δημόσιου ή ιδιωτικού τομέα ( π.χ. εταιρείες μέσων μαζικής μεταφοράς , ενοικίασης αυτοκινήτων, μεταφορικών κ.α.) να μειώσουν κατά πολύ τους κινδύνους για θανατηφόρα και σοβαρά ατυχήματα.
Τις επόμενες εβδομάδες, η Γενική Γραμματεία Μεταφορών σε συνεργασία με τη Γενική Γραμματεία Βιομηχανίας, θα εξετάσουν τη δυνατότητα ενός προγράμματος επιδότησης της πιστοποίησης αυτής.
Στόχος είναι η εθελοντική ένταξη όσων το δυνατόν περισσότερων φορέων σε αυτήν την προσπάθεια.

Διευκρινίζω το εξής για τις δράσεις στις οποίες προαναφέρθηκα:
Η ανταπόκριση των παρόχων συγκοινωνιακού έργου στις απαιτήσεις της Πιστοποίησης, θα συνδεθεί και με το ύψος της επιχορήγησής τους από τον κρατικό προϋπολογισμό.
Η ποιότητα του συγκοινωνιακού έργου, δηλαδή,  θα έχει αντανάκλαση και στη χρηματοδότηση που θα παίρνουν οι φορείς από το κράτος και τα κριτήρια θα είναι αντικειμενικά και μετρήσιμα.
Αυτά, λοιπόν, για την πιστοποίηση στις αστικές συγκοινωνίες.

Σχετικά με τους σιδηροδρόμους:
η εφαρμογή του έργου της πιστοποίησης έχει ήδη ξεκινήσει για τον άξονα Αθήνα- Θεσσαλονίκη του Intercity, εδώ και ένα μήνα.
Και θα ολοκληρωθεί μέχρι τον προσεχή Σεπτέμβριο.
Και επίσης, πρωτοβουλία για την πιστοποίηση του προσωπικού των σιδηροδρομικών κλάδων θα ανακοινωθεί στις επόμενες ημέρες, σε συμφωνία με την Πανελλήνια Ομοσπονδία Σιδηροδρομικών.
Η τέταρτη πρωτοβουλία μας, τέλος, αφορά το νέο Κεντρικό Σταθμό Υπεραστικών Λεωφορείων στον Ελαιώνα:
Βεβαίως, αυτή η πρωτοβουλία συνδέεται άμεσα με τις αστικές συγκοινωνίες, αλλά δεν αφορά μόνον αυτές.

Όμως, πρόκειται για ένα ιδιαίτερα σημαντικό έργο, που θα κατασκευασθεί πάνω από το σταθμό του μετρό στον Ελαιώνα.
Και θα αναβαθμίσει το σύνολο των συγκοινωνιακών υπηρεσιών της Αττικής και όχι μόνον.
Διότι , όπως όλοι γνωρίζετε, η υπάρχουσα κατάσταση στον Κηφισό και τη Λιοσίων, δεν είναι σε καμία περίπτωση αυτή που θα έπρεπε να είναι.
Παρά το γεγονός πως διακινούνται από εκεί περίπου 33.000 με 34.000 επιβάτες ημερησίως.
Δεν υπάρχει επαρκής προσβασιμότητα με λεωφορειακές γραμμές, παρά μόνον με ταξί και ΙΧ.
Επίσης, οι συνθήκες αναμονής, κλιματισμού, πληροφόρησης και διαχείρισης του επιβατικού κοινού είναι ανεπαρκείς.
Αυτά, βεβαίως, τα προβλήματα έχουν διαγνωσθεί εδώ και αρκετά χρόνια.
Το έργο αντιμετώπισε πολλές δυσχέρειες .

Τελικώς, επιβεβαιώθηκε πως το έργο μπορεί να προχωρήσει με ΣΔΙΤ , με σύμπραξη  του Δημοσίου, των Υπεραστικών Λεωφορείων και τρίτου επενδυτή.
Πιο συγκεκριμένα, το Δημόσιο θα συμβάλει με την παραχώρηση της γης, ο δε επενδυτής μαζί με τα ΚΤΕΛ θα αναλάβουν τη χρηματοδότηση της κατασκευής και της λειτουργίας του σταθμού.
Έτσι μπορεί να δημιουργηθεί ένας υπερσύγχρονος συγκοινωνιακός κόμβος έκτασης 38.500 τ.μ., που θα συνδυάζει Υπεραστικές και Αστικές Συγκοινωνίες, μέσα σταθερής τροχιάς και χώρους στάθμευσης με 480 θέσεις πάρκιν.
Θα διαθέτει επιπλέον 29.000 τ.μ. ελεύθερους χώρους και  πράσινο. Ενώ 1.500 τ.μ. θα είναι χώροι πολιτιστικού ενδιαφέροντος.
Παράλληλα, 11.000 τ.μ. θα διατεθούν για εμπορική χρήση.

Έτσι:
αναμορφώνεται η ευρύτερη περιοχή του Ελαιώνα, που
αποσυμφορίζεται το ευρύτερο οδικό δίκτυο
βελτιώνεται σημαντικά το συγκοινωνιακό έργο
δημιουργούνται νέες θέσεις εργασίας
και ενισχύεται ο τουρισμός προς όλες τις περιοχές που καλύπτει το δίκτυο των ΚΤΕΛ
Η προκαταρκτική χρηματοοικονομική αξιολόγηση του έργου έχει ολοκληρωθεί και είναι θετική.
Οι σχετικές τεχνικές προμελέτες έχουν επίσης ολοκληρωθεί από την Αττικό Μετρό, η οποία θα αναλάβει επίσης τη χωροταξική ρύθμιση και τη γενική επίβλεψη κατασκευής του έργου.

Ο συνολικός προϋπολογισμός του είναι περί τα 120 εκ. ευρώ και το έργο θα μπορεί να δοθεί σε λειτουργία σταδιακά εντός δύο ετών από την έναρξή του.
Τις επόμενες ημέρες θα ανακοινωθούν περισσότερες λεπτομέρειες, σχετικά με τη μορφή ΣΔΙΤ, τους φορείς υλοποίησης και τα χρονοδιαγράμματα του έργου.
Αυτές ήταν, λοιπόν, οι τέσσερις πρωτοβουλίες που παρουσιάζουμε σήμερα για τον εκσυγχρονισμό των αστικών συγκοινωνιών.
Φυσικά, επαναλαμβάνω πως  η προσπάθειά μας είναι συνεχής και δεν εξαντλείται στα μέτρα που έχουμε ήδη ανακοινώσει.
Ωστόσο, οφείλουμε πάντοτε να λαμβάνουμε υπόψη το πολύ δυσμενές οικονομικό περιβάλλον επί του οποίου γίνεται η προσπάθειά μας.
Σε κάθε περίπτωση, όμως, η σημερινή ύφεση με τις επιπτώσεις που έχει στην οικονομία ,αλλά και στην ποιότητα ζωής των πολιτών, απαιτεί από εμάς το να εξαντλήσουμε όλα τα περιθώρια.

Να αξιοποιήσουμε κάθε δυνατότητα, κάθε ευκαιρία που μπορεί να συμβάλλει στην προσπάθεια για την ανάκαμψη και σταδιακά την ανάπτυξη.
Η απλή διαχείριση των προβλημάτων δεν αρκεί.
Χρειάζεται θάρρος, ταχύτητα, σκληρή δουλειά και αποτελεσματικότητα.
Για να επιτύχουμε άμεσα, απτά αποτελέσματα.
Για να επιστρέψει η χώρα στην ανάκαμψη και σταδιακά, στην ανάπτυξη.
Και η κυβέρνηση, υπό τον Αντώνη Σαμαρά, εργάζεται σε αυτήν την κατεύθυνση.
Σας ευχαριστώ.

Μας το έστειλε 

ΥΠΟΥΡΓΕΙΟ ΑΝΑΠΤΥΞΗΣ, ΑΝΤΑΓΩΝΙΣΤΙΚΟΤΗΤΑΣ

YΠΟΔΟΜΩΝ, ΜΕΤΑΦΟΡΩΝ ΚΑΙ ΔΙΚΤΥΩΝ

ΓΡΑΦΕΙΟ ΤΥΠΟΥ

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια