Στο έλεος της αδράνειας

Ξεκάθαρες ευθύνες σε όλα τα υπουργεία αλλά και στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας επιρρίπτει ο Συνήγορος του Πολίτη, για τις επιπτώσεις του ναυαγίου του Sea Diamond. Άμεσος κίνδυνος περιβαλλοντικής ρύπανσης

Για αδράνεια και έλλειψη οποιοδήποτε σχεδίου και μελέτης για τις επιπτώσεις του ναυαγίου του Sea Diamond στη Σαντορίνη, κάνει λόγο ο Συνήγορος του Πολίτη, ο οποίος και καταλογίζει στο Δημοτικό Λιμενικό Ταμείο Θήρας και στα συναρμόδια υπουργεία, την αποκλειστική ευθύνη, σύμφωνα με πόρισμά του.
Τέσσερα χρόνια μετά τη βύθιση του κρουαζιερόπλοιου στην Καλντέρα της Σαντορίνης δεν έχει γίνει ακόμη ολοκληρωμένη εκτίμηση του περιβαλλοντικού κινδύνου ενώ δεν μπορούν ακόμη να υπολογιστούν οι σοβαρές περιβαλλοντικές επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα, στην τουριστική ανάπτυξη και στην οικονομική δραστηριότητα του νησιού, όπως επισημαίνει η ανεξάρτητη αρχή.
Ο Συνήγορος του Πολίτη, κατά την εξέταση της αναφοράς που δέχθηκε από το 2008 από οργάνωση πολιτών, διαπίστωσε αδράνεια του Δημοτικού Λιμενικού Ταμείου Θήρας και των συναρμόδιων υπουργείων Εμπορικής Ναυτιλίας, (νυν Υπ. Θαλασσίων Υποθέσεων, Νήσων & Αλιείας) και ΥΠΕΧΩΔΕ (νυν Υπ. Περιβάλλοντος, Ενέργειας & Κλιμ. Αλλαγής), όσον αφορά την πρόβλεψη και αντιμετώπιση των επιπτώσεων του ναυαγίου.
"Δεν έχει γίνει μέχρι και σήμερα ολοκληρωμένη εκτίμηση του ενδεχόμενου περιβαλλοντικού κινδύνου από την μακρόχρονη παραμονή του ναυαγίου στο βυθό της Καλντέρας. Κατά συνέπεια δεν είναι δυνατό να υπολογισθούν οι εν δυνάμει επιπτώσεις στο θαλάσσιο οικοσύστημα, στην τουριστική ανάπτυξη και στην οικονομική γενικότερα δραστηριότητα του νησιού. Επίσης δεν έχει καταρτισθεί σχέδιο αντιμετώπισης πιθανής διαρροής ρυπογόνων ουσιών, σύμφωνα με τα οριζόμενα στο ΠΔ 11/2002", επισημαίνει ο ανεξάρτητος φορέας, ο οποίος στο πόρισμά του τονίζει ότι "ο τόπος του ναυαγίου εντός της υψηλού φυσικού κάλλους καλντέρας του νησιού και σε άμεση εγγύτητα με περιοχή NATURA, σε συνδυασμό με την εντονότατη τουριστική και συνεπακόλουθα οικονομική δραστηριότητα που αναπτύσσεται στην περιοχή, καθιστούν το αίτημα της απάντλησης των υγρών ρύπων ή-και της ανέλκυσης του ναυαγίου ιδιαίτερα κρίσιμο τόσο για την προστασία του περιβάλλοντος, όσο και για την προστασία της πάσης φύσεως οικονομικής δραστηριότητας στο νησί".
Ο Συνήγορος του Πολίτη προχώρησε και σε προτάσεις, να εκπονήσουν περιβαλλοντική μελέτη για την εκτίμηση των μακροχρόνιων επιπτώσεων του ναυαγίου και ανάλογα με τα αποτελέσματα της μελέτης, να χαρακτηριστεί τμήμα ή το σύνολο του ναυαγίου ως απόβλητο.
Ακόμα, να γίνει μελέτη που να ορίζει τα απαιτούμενα μέτρα προκειμένου να αποτραπεί ενδεχόμενη μελλοντική ρύπανση.
Ο Συνήγορος ζήτησε να τροποποιηθεί το νομοθετικό πλαίσιο, ώστε σε περιπτώσεις ναυαγίων να συντάσσονται υποχρεωτικά ειδικές περιβαλλοντικές μελέτες, που θα αναλύουν τους ενδεχόμενους περιβαλλοντικούς "κινδύνους".
Τέλος, πρότεινε τη μεταφορά των αρμοδιοτήτων αντιμετώπισης περιστατικών θαλάσσιας ρύπανσης από ναυάγια από τα Δημοτικά Λιμενικά Ταμεία στις κεντρικές υπηρεσίες των αρμόδιων υπουργείων ή στην περιφερειακή αυτοδιοίκηση.
Το ναυάγιο της Μεγάλης Πέμπτης
Για την ιστορία αναφέρουμε πως το ναυάγιο έγινε Μεγάλη Πέμπτη, τον Απρίλιο του 2007.
Το γεγονός πως το ναυάγιο έγινε μια μέρα με καλό καιρό και σχετικά ήρεμη θάλασσα πλήγωσε ανεπανόρθωτα το κύρος και την αξιοπιστία της ελληνικής τουριστικής ναυτιλίας.
Το περιστατικό συνέβη στις τέσσερις το απόγευμα της πέμπτης Απριλίου, όταν το καράβι χτύπησε σε ύφαλο, παρά το γεγονός πως ήταν άριστα εξοπλισμένο τεχνολογικά.
Η συντριπτική πλειονότητα των επιβατών μεταφέρθηκε από το πλοίο το οποίο είχε πάρει κλίση. Δύο άνθρωποι δεν βρέθηκαν. 
Στέλιος Μπαμιατζής

Δημοσίευση σχολίου

0 Σχόλια